Bandservice

    De fleste har været med i over 15 år – jeg har selv været med i 25 år.

    Jeg får hvert år flere henvendelser fra folk der gerne vil være hjælper i Bandservice.

    Det er ikke mig selv der hyrer folk, det gør den enkelte dags-formand, så han/hun får folk han/hun kan stå inde for.

    Jeg hyrer selv mine formænd (funktionsansvarlige). En hver dag med hver sit hold.

     Hvordan motiverer I jeres frivillige?

    Arbejdet er motivation i sig selv.
    Vi ved, og kan hele tiden mærke, at festivalens afvikling og ry er dybt afhængig af vores arbejdsindsats.
    Bandservice er et spændende arbejde, hvor service er i højsædet. Hjælperne er klar over, at de er Festivalens ansigt udadtil og kunstnernes første møde med festivalen – det motiverer meget.
    Der er pålagt et stort ansvar på den enkelte frivillige: f.eks. at transportere et stort internationalt navn til og fra lufthavn/hotel/festival, og sørge for, at kunstneren er det rigtige sted på dette rigtige tidspunkt og er klar til at give koncert glad og tilfreds – det er et stort og motiverende ansvar.
    Alle kunsterne, store som små, er meget taknemmelige for vores service – og det udtrykker de ofte – særligt når vi tager hånd om dem uden at skele til hvem de er. Denne feed back fra kunstnerne er også meget motiverende. Mine hjælper får mange gode og store oplevelser med de mange kunstnere, store som små, det er også meget motiverende.
    Vi hyrer kun frivillige, som vi kan stå inde for. Dvs. den enkelte dags-formand hyrer selv sine hjælpere. Vi lægger vægt på, at det er folk vi kender og kan stole på, og som er voksne og ansvarlige. Det er vægt på godt humør, ansvarlighed, initiativ, fleksibilitet, selvstændighed og ikke mindst at man er serviceminded. Derudover skal hjælperen kunne begå sig på engelsk og have haft kørekort i en periode.

     Hvordan kommunikerer I med jeres frivillige? (Basen, Facebook, har I jeres eget hashtag, mail)

    Min formænd kommunikerer med sine egne folk. Tror der er et enkelt hold der har en facebookgruppe, ellers tror jeg de kommunikerer via mail og telefon.
    Selv kommunikerer jeg via mail til mine formænd, men har også ind imellem oplysninger lagt ud på basen som jeg henviser til.
    Jeg sender en opstartsmail til hele teamet, når det er sat i foråret. Derefter tager formanden over, hvis der er behov for kontakt til hjælperne.
    Formændene og jeg holder to-tre møder i løbet af året – alt efter behov. Mange år bliver det kun til ét møde, som er et koordinerende opstartsmøde om mandagen før festivalen.

     Hvordan er det sociale sammenhold? 

    Sammenholdet er rigtigt fint mens vi er på vagt. Vi er dybt afhængige af hinanden på vagten og alle arbejder sammen som en smurt maskine.
    Uden for vagten, under festivalen, har vi ikke noget i rammen af Bandservice. Mange af hjælperne kommer faktisk slet ikke til festivalen uden for deres vagt. De arbejder kun fordi de synes arbejdet er sjovt og spændene.
    Til medhjælperfesten deltager normalt 10-12 stykker fra teamet – vi sidder ikke alle samlet.

     mvh Søren Egebæk

    Teamleder